طراحی وب سایت و سئو

با فراگیر شدن تکنولوژی و ارتباطات دارا بودن صفحه ای در دنیای مجازی جهت معرفی کسب و کار خالی از لطف نبوده .

با فراگیر شدن تکنولوژی و ارتباطات دارا بودن صفحه ای در دنیای مجازی جهت معرفی کسب و کار خالی از لطف نبوده .

تعریف وب سایت ( قسمت اول )

دوشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۱۸ ب.ظ

web
وب سایت اصطلاحا به مکانی در اینترنت و دنیای بی پایان مجازی گفته می شود که یک صفحه یا تعداد بیشتری از صفحات جهت معرفی اشخاص , کسب و کار , خدمات سازمان و بی نهایت فعالیت دیگر را در خود جای داده است . به عبارتی دیگر به مجموعه ای از صفحات در اینترنت که متعلق به مجموعه خاصی هستند ، اصطلاحا وب سایت گفته می شود .

محتویات وب سایت ها عموما بر روی کامپیوتری به نام سرور قرار دارد و مجموعه ای از سرورها ، شبکه جهانی وب را تشکیل می دهند . هر سرور می تواند یک یا تعداد بیشتری از سایت ها را درون خود جای دهد .

همانند دنیای واقعی که هر انسانی برای خود یک نام منحصر بفردی دارد ، در دنیای مجازی یا اینترنت نیز اوضاع به همین شکل است. هر سرور ( یا کامپیوتر ) برای آنکه از سرورهای دیگر متمایز شود و نیز هر وب سایت برای آنکه از وب سایت های دیگر متمایز شود ، توسط یک شماره شناسایی منحصر بفرد یا IP مشخصی می شود . 

تعریف سرور

سرور به کامپیوتری متصل به اینترنت گفته می شود که حاوی یک یا چند وب سایت می باشد. سرورها برای آنکه بتوانند به شبکه جهانی وب متصل شوند و در نتیجه آن، سایت های خود را در معرض دید عموم قرار دهند، بایستی تنظیمات خاصی را پشت سر گذارند. اول از همه اینکه، یک سرور برای آنکه از سرورهای دیگر در شبکه جهانی وب متمایز شود، نیاز دارد تا نام مخصوص بخود داشته باشد ، درست همانند دنیای واقعی که هر فردی توسط نام خود، از فرد دیگر قابل تشخص می باشد . به این خصیصه سرورها ، اصطلاحا ، nameserver گفته می شود.

سررورها عموما، کامپیوترهای قدرتمندی می باشند، چراکه آنها می بایست پاسخگوی دهها، صدها، و شاید هزاران تقاضای کاربران بر روی اینترنت باشند. عدم انتخاب سرور مناسبی برای وب سایت، می تواند منجر به افت شدید در سرعت سایت و در نهایت قطعی موقت یا دائمی سایت شود. در مواقع حادتری، این موضوع می تواند منجر به خرابی های عدیده سخت افزاری در سرور شود نظیر سوختن هارد دیسک، پردازشگر و غیره.

یکی از خصیصه های دیگری که سرورها را از هم متمایز می کند، نوع نرم افزار و سیستم های عاملی است که بر روی این کامپیوترها نصب می شود. بعنوان مثال، یک وب سایت می تواند بر روی سروری قرار داشته باشد که سیستم عامل آن ویندوز سرور 2003 باشد، و وب سایت دیگری وجود داشته باشد که بر روی سروری با سیستم عامل لینوکس نصب شده باشد.

تعریف دامنه
دامنه یا دامین، IP اختصاصی می باشد که به هر وب سایت در هنگام ثبت نام تخصیص داده می شود. لازم به ذکر است که هیچ دو IP را نمی توان یافت که شبیه همدیگر باشند. به این ترتیب، سایت شما، با وجود داشتن یک IP می تواند از بین میلیاردها سایت اینترنتی دیگر در اینترنت، پیدا شود.

به همراه IP، نامی نیز به دامنه شما اختصاص می یابد که این دو با هم مترادف می باشند. به این ترتیب که با معلوم بودن IP یا نام دامنه، دیگری نیز قابل شناسایی خواهد بود. به این کار اصطلاحا "حل کردن IP" گفته می شود.

به یاد داشته باشید که شما با ثبت دامنه، تنها نام دامنه خود را ثبت کرده اید. برای داشتن یک وب سایت، شما پس از ثبت دامنه، نیاز دارید تا هاست مناسبی را برای سایت خود انتخاب نمایید. هاست، به سروری گفته می شود که قابلیت ذخیره و حفظ فایل های سایت شما را اعم از صفحات وب سایت، فایلهای گرافیکی، عکسها، فایلهای CSS و جاوا اسکریپت، دارا می باشد.

برای ثبت نام دامنه خود، می توانید از شرکت های زیادی کمک بگیرید. توجه داشته باشید که در هنگام ثبت IP، برخی نادر از شرکت ها، دامنه را به نام خود ثبت می کنند و در عمل، صاحب اصلی دامنه شما نخواهید بود بلکه شخصی است که آن را با نام خود ثبت کرده است. بنابراین برای ثبت دامنه خود، حتما شرکت معتبر و امینی را پیدا کنید و قبلا وقت کافی را در این خصوص صرف نمایید. مشکلاتی که با روند زمان می تواند برای شما اتفاق بیافتد، ارزش آن را خواهد داشت تا زمانی را صرف یافتن شرکتی معتبری در این خصوص نمایید.

تعریف هاست
هاست در اصطلاح، به سرور، یا کامپیوتری اطلاق می گردد که توانایی ذخیره و نگهداری فایل های وب سایت شما را دارا می باشد. این فایلها می توانند صفحات وب سایت، عکسها، فایلهای CSS، جاوا اسکریپت و یا هر نوع فایل دیگری باشند.

در عمل، بسیاری از شرکت هایی که خدمات ثبت دامنه را انجام می دهند، خدمات هاست نیز ارائه می دهند. ولی لزوما این به آن معنا نیست که شما پس از ثبت دامنه، بایستی حتما هاست نیز خریداری نمایید. بسیاری از مواقع، یک دامنه خریداری می شود ولی بنا بر دلایلی از آن استفاده نمی شود. 

یکی از این دلایل می تواند پارک کردن دامنه برای مدتی کوتاه یا بلند باشد. پارک کردن دامنه به این معناست که شما دامنه ای را خریداری می کنید ولی از آن استفاده نمی کنید. یکی از دلایل دیگر ثبت دامنه و نخریدن هاست می تواند آن باشد که دامنه تنها برای آن خریداری شده است تا فرد دیگری نتواند آن را خریداری کند. دلایل این موضوع نیز متنوع است ولی اکثرا به خاطر جلوگیری از سوء استفاده از نام دامنه است.

با ما همراه باشید .
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۱۹
فرهاد نجفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی