طراحی وب سایت و سئو

با فراگیر شدن تکنولوژی و ارتباطات دارا بودن صفحه ای در دنیای مجازی جهت معرفی کسب و کار خالی از لطف نبوده .

با فراگیر شدن تکنولوژی و ارتباطات دارا بودن صفحه ای در دنیای مجازی جهت معرفی کسب و کار خالی از لطف نبوده .

تعریف وب سایت ( قسمت دوم )

شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۴، ۰۹:۰۴ ق.ظ

web

تعریف کلاینت

در مورد سرورها در قسمت اول تعریف وب سایتبه تفصیل بحث شد . اما کلاینت چیست و به چه چیزی اطلاق می گردد؟ عموما کلاینت، به کامپیوتری گفته می شود که درخواستی را از یک سرور دارد. کلاینت در لغتنامه، به معنی مشتری می باشد و مشتری کسی است که تقاضای خدماتی را از سوی فروشنده ای دارد. یک سرور می تواند در آن واحد، به چندین کلاینت (یا بازدید کننده) خدمات رسانی نماید.
زمانی که تعداد کلاینت های یک سرور اوج می گیرند، اصطلاحا گفته می شود که سرور تحت فشار است. در این حالت، مقدار فضای حافظه ای که سرور ملزم به اشغال آن می شود، بالا رفته و پروسسور سرور، تحت فشار کلاینت های متعدد، از سرعتش کاسته خواهد شد. اینجاست که دیگر وب سایت هایی که بر روی آن سرور قرار گرفته اند نیز دچار کندی می شوند.

یکی از اقداماتی که در این حالت انجام می شود، قطع موقت وب سایتی می باشد که در این شرایط مقصر است. یکی از حملاتی که مخربها به وب سایت ها نیز انجام می دهند، شامل این مورد می شود ، بطوریکه وب سایت مورد تهاجم، به مرور از سرعت واکنش پذیریش کاسته می شود و در نهایت منجر به قطعی موقتی وب سایت خواهد شد.
بسیاری از وب مسترها، در پنل مدیریتی خود، می توانند با حذف دسترسی IP فرد مهاجم، به این اقدام پاسخ دهند. که در بسیاری از موارد نیز، تشخیص اینکه آیا کلاینت، فرد مهاجم می باشد یا نه، توسط نرم افزارهایی که در سرور نصب شده اند بطور خودکار صورت می گیرد.


تعریف مرورگر

مرورگر به نرم افزاری بر روی کامپیوتر بازدید کننده (کلاینت) گفته می شود که قادر به برقراری ارتباط با سرور می باشد . یکی از وظایف اصلی این مرورگرها، نمایش محتویات صفحات وب سایت می باشد . طریقه کار به این ترتیب است که مرورگر در ابتدا، آدرس اینترنتی را که کاربر آن را وارد نموده است گرفته، و سپس آن را به سمت سرور می فرستد و منتظر می ماند تا سرور پاسخی را ارائه دهد. جواب سرور می تواند بسیار گسترده باشد: از صفحه موجود نیست گرفته تا صفحه به آدرس دیگری منتقل شده است و یا آدرس صفحه موجود است و یا سرور مشکل دارد.

یکی از سخت ترین وظایفی که بر دوش مرورگرها قرار دارد، تحلیل معانی کدهای HTML و تبدیل آنها به عناصر و المانهای قابل مشاهده و قابل درک برای بازدید کننده در صفحه مانیتور می باشد . تفاوت عمده ای که در مرورگرها وجود دارد، بر سر تفسیر کدهای HTML و طریقه نشان دادن آنها می باشد. به گونه ای که یک کد HTML یا یک وب سایت، لزوما در مرورگرهای مختلف به یک صورت نمایش داده نمی شود. کنسرسیوم W3C برای حل این مشکل دست به کار شده است و استاندارد و تعاریفی را تعیین نموده است که تا حدودی بتواند این مشکل را برطرف نماید. ولی آنچه که مشخص است، هنوز یگانگی بر سر این موضوع در بین مرورگرها بوجود نیامده است و همچنان شرایطی وجود دارد که کاملا باز بوده و تفسیر آن، بر عهده مرورگرها گذاشته شده است.


انواع مرورگرها

مرورگرها انواع و اقسام مختلفی دارند و حتی دارای نسخه های متعددی می باشند. مسئله ای که طراحی یک وب سایت را علاوه بر مشکل یافتن ایده، پیاده سازی، و مشتری مداری مشکلتر می سازد، طراحی وب سایتی می باشد که در همه مرورگرها یا در اکثر آنها، به درستی کار کند. معمولا طراحان وب سایت ها، زمان زیادی را صرف سازگاری کدهایشان با انواع مختلفی از مرورگرها می کنند و این موضوع یکی از معضلاتی می باشد که ناسازگاری در مرورگرها و نسخه های آنها بوجود آورده اند.

بسیاری از طراحان سایت ها، تنها به نسخه آخر مرورگر ها بسنده می کنند و کدهایشان را برای آن مرورگرها بهینه سازی می کنند. برخی دیگر از طراحان نیز تنها به نسخه های 7 و 8 مرورگر اینترنت اکسپلورر بسنده می کنند و فرض را بر این می گیرند که اکثر کاربران از این مرورگرها استفاده می کنند. عموما چنانچه شما کدهایتان را برای مرورگر اینترنت اکسپلورر 7 و 8 بنویسید، در 95 درصد اوقات تضمین می شود که کد نوشته شده در تمامی مرورگرها بدرستی نمایش داده خواهد شد.


تعریف HTML

HTML به زبانی گفته می شود که سنگ بنای صفحات وب سایت می باشد. عموما تمامی زبانهای برنامه نویسی تحت وب، به نوعی وابسته به زبان HTML می باشند. بعنوان مثال، PHP، جاوا اسکریپت و زبان برنامه نویسی دات نت، زبانهایی هستند که علاوه بر داشتن قوانین و استانداردهای خود، از زبان HTML کمک می گیرند بطوریکه کدهای نوشته شده در قالب خاصی، در بین کدهای HTML قرار داده می شود.
HTML زبانی است که از خانواده زبان XML مشتق شده است. به این معنی که می توان گفت HTML نوع بخصوصی از زبان XML می باشد. XML زبانی است که سنگ بنای آن، تگ می باشد. تگ، همانند پرانتزی می باشد که می توان آن را باز کرد، درون آن چیزی قرار داد و سپس آن را بست. این تگها، می توانند هر اسمی داشته باشند و زبان XML آزادی کاملی را در این خصوص به شما داده است.
همانطور که گفته شد، HTML زبانی است که از تگ ها تشکیل شده است. به این مفهوم که هر تگ در زبان HTML معنا و مفهوم خاص خود را دارد و اصطلاحا به این کار، نشانه گذاری گفته می شود.
بعنوان مثال در زبان HTML چنانچه بخواهید متنی را پررنگ نمایید از کد زیر استفاده می نمایید:
<b>این یک متن بولد است</b>
همانطور که ملاحظه می فرمایید، تگها با روش خاصی مشخص می شوند. تگ b در این مثال، در ابتدا باز می شود، درون آن چیزی قرار داده می شود، و سپس با "/" بسته می شود. درست همانند پرانتزها در یک عملیات ریاضی پیچیده که پرانتزها می توانند تو در تو باشند، تگها نیز می توانند به تعداد دلخواه تو در تو باشند. اصطلاحا به این عملیات indent گفته می شود.


تا آموزشهای بعدی با ما همراه باشید .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۲۴
فرهاد نجفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی