طراحی وب سایت و سئو

با فراگیر شدن تکنولوژی و ارتباطات دارا بودن صفحه ای در دنیای مجازی جهت معرفی کسب و کار خالی از لطف نبوده .

با فراگیر شدن تکنولوژی و ارتباطات دارا بودن صفحه ای در دنیای مجازی جهت معرفی کسب و کار خالی از لطف نبوده .

تعریف وب سایت ( قسمت سوم )

يكشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۰۲:۱۲ ب.ظ

ftpتعریف پروتکل FTP :

FTP یا File Transfer Protocol به پروتکلی گفته می شود که برای ارسال و دریافت فایل بین سرور و کلاینت بکار گرفته می شود . پروتکل FTP در مقابل پروتکل HTTP ، از قدمت بیشتری برخوردار است و با در نظرگیری تکنولوژی های مورد استفاده در زمانهای قدیم ، پروتکل FTP از سرعت کمتری در مقایسه با پروتکل FTP برخوردار است.

امنیت بکار گرفته شده برای FTP بسیار ضعیف بوده به گونه ای که امکان هک شدن داده ها از نظر تئوری برای این پروتکل وجود دارد (برخلاف پروتکل HTTP که از نظر تئوری، امکان هک شدن برای آن وجود ندارد).

ولی عاملی که موجب محبوبیت FTP شده است بسیار عجیب است که پس از گذشت سالیان سال ، کاربران زیادی هنوز از این پروتکل برای ارسال و دریافت داده هایشان استفاده می نمایند . دلیل محبوبیت این پروتکل ، شاید بتوان گفت در کاربر پسندی آن است. کاربران می توانند از طریق نرم افزارهای مخصوصی که برای این کار طراحی شده اند، از روی دسکتاپ کامپیوتر خود، فایل های مورد نیازشان را به سرور ارسال، یا دریافت نمایند . درست مانند آنکه این عملیات دارد از طریق MyComputer انجام می شود . ولی در پروتکل HTTP روش کار متفاوت است . کاربران بایستی از طریق سایت، ابتدا به سرور سایت متصل شوند و سپس مبادرت به دریافت و ارسال داده ها نمایند.

با توجه به محبوبیتی که FTP در بین استفاده کنندگان خود دارد، چنین بنظر می رسد که سادگی، بر سرعت غلبه دارد . کاربران زیادی حاضرند وقت خود را فدای سادگی در استفاده نمایند و این خود شاید نمود بارزی باشد از اهمیت کاربر پسندی و سادگی .


تعریف آپلود :
عمل آپلود کردن به عملیاتی اطلاق می گردد که طی آن فایلی از کامپیوتر (کامپیوتر کلاینت) به سرور (کامپیوتر سرور) از طریق اینترنت ارسال می شود . معمولا برای انجام اینکار از دو پروتکل استفاده می شود که هر کدام روشهای خاص خود را دارند .

1) آپلود از طریق سایت :
در این روش، معمولا از سایت یا پروتکل HTTP استفاده می شود. امنیت این روش بالاتر بوده به گونه ای که امکان هک شدن پسورد و یا مشاهده فایل های ارسال شده از نظر تئوری صفر می باشد. تجربه نشان داده است که کاربران با نرم افزارهای تحت ویندوز، ارتباط راحتری برقرار می کنند تا نرم افزارهای تحت وب. در نتیجه روش دوم ، طبق آمار ، همچنان استفاده کننده بیشتری دارد.

2) آپلود از طریق FTP :
در این روش که معمولا با استفاده از نرم افزارهای خاصی مانند CuteFTP صورت می گیرد، فایل مورد نظر به سمت سرور ارسال می شود . این روش همانطور که از نام آن پیداست از پروتکل FTP که در ابتدای مقاله شرح داده شد استفاده می کند. سرعت این روش در مقایسه با پروتکل HTTP قدری پایین تر بوده و تکنولوژی آن نیز قدیمی تر است ولی بدلیل سادگی و کاربر پسندی همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.


تعریف دانلود :
عملیات دانلود ، به عملیاتی گفته می شود که طی آن فایلی که در سرور قرار دارد، به کامپیوتر کلاینت منتقل می شود. شیوه انجام این عملیات مانند عملیات آپلود به دو طریق است که هرکدام از آنها، از روش های خاص خود استفاده می کنند .

1) دانلود از طریق سایت :
این روش راحت ترین روش جهت دانلود نمودن فایل است. بدین ترتیب که به محض آنکه فردی فایلی را در سایت پیدا نماید می تواند با کلیک بر روی لینک دانلود و یا با قرار دادن لینک دانلود در آدرس بار، اقدام به دانلود و دریافت فایل نماید.

2) دانلود از طریق FTP :
در این روش توسط پروتکل FTP و با داشتن رمز کاربری و کلمه عبور، می توانید از سایت مورد نظر، فایلی را دانلود نمایید. برای اینکار می توان از نرم اقزارهای تحت ویندوزی نظیر CuteFTP بهره برد. برخلاف آپلود کردن فایلها، در دانلود کردن فایلها، معمولا از روش HTTP استفاده می شود. دلیل اینکار نیز، بار دیگر سادگی در استفاده از این روش می باشد. معمولا وقتی شخصی فایل مورد نظری را در روی سایتی پیدا می کند، می تواند بسادگی و بدون دادن رمز عبور و نام کاربری، اقدام به دانلود فایل مورد نظر نماید.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۲۵
فرهاد نجفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی